Gå direkt till sidans innehåll

Mål 18. Meritvärde

Indikator SE. 4. 18a

Mål 18: Förskola och skolan ska skapa likvärdiga förutsättningar för lärande för alla barn och elever oavsett kön, funktionsnedsättning, socioekonomiska förutsättningar, ålder eller etnicitet.

Meritvärdet för en elev utgörs av summan för de 17 bästa betygen i elevens slutbetyg. Åtta grupper elever följs i indikatorn indelade efter kön, ifall de har svensk eller utländsk bakgrund och ifall deras föräldrar har eftergymnasial utbildning eller inte.

Genomsnittliga meritvärden i åk 9

Rad-id Mätområde Datum Värde

0

Flickor sve bakgrund och eftergymnasial

2015

261

1

Flickor sve bakgrund och eftergymnasial

2016

269

2

Flickor sve bakgrund och eftergymnasial

2017

270

3

Flickor sve bakgrund och eftergymnasial

2018

261

4

Flickor sve bakgrund och eftergymnasial

2019

270

5

Flickor sve bakgrund och eftergymnasial

2020

265

Datakälla: Jönköpings kommun

Kommentar

Det genomsnittliga meritvärdet för elever i Jönköpings kommun som gick ut årskurs nio 2020 var 231, vilket är strax över det genomsnittliga meritvärdet på riksnivå (230). Det finns skillnader beroende på elevens bakgrund och föräldrarnas utbildningsnivå. Flickor med svensk bakgrund med föräldrar med eftergymnasial utbildning har i genomsnitt högst meritvärde. Pojkar med utländsk bakgrund med föräldrar som saknar eftergymnasial utbildning har i genomsnitt lägst meritvärde.

Senast ändrad: 2025-03-24