Andel barn som är inskrivna i förskola är ett viktigt mått att följa då det har betydelse för barnets fortsatta utveckling i skolan. Utrikes födda barn och barn från familjer med låga inkomster är överrepresenterade bland dem som inte går i förskolan.
Barn i förskola
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Riket |
2000 |
66 |
1 |
Riket |
2005 |
77 |
2 |
Riket |
2006 |
79 |
3 |
Riket |
2007 |
80 |
4 |
Riket |
2008 |
81 |
5 |
Riket |
2009 |
82 |
6 |
Riket |
2010 |
83 |
7 |
Riket |
2011 |
83 |
8 |
Riket |
2012 |
84 |
9 |
Riket |
2013 |
84 |
10 |
Riket |
2014 |
83 |
11 |
Riket |
2015 |
83 |
12 |
Riket |
2016 |
84 |
13 |
Riket |
2017 |
84 |
14 |
Riket |
2018 |
85 |
15 |
Riket |
2019 |
85 |
16 |
Riket |
2020 |
85 |
17 |
Riket |
2021 |
86 |
18 |
Riket |
2022 |
86 |
19 |
Riket |
2023 |
87 |
Kommentar
Andel inskrivna barn i förskolan har ökat under åren, från 76 procent 2005 till 88 procent 2023. I en jämförelse med övriga R9-kommuner ligger Jönköping på sjätte plats.
Andelen inskrivna barn i förskolan bland de utrikes födda är lägre. Projektet Bättre språkutveckling i förskolan är en insats för att öka deltagandet i förskolan för barn med annat språk i hemmet än svenska. Där driver utbildningsförvaltningen i Jönköpings kommun uppsökande verksamhet, med målet att öka deltagandet i förskolan. Målgruppen är vårdnadshavare med barn mellan tre och fem år. På grund av pandemin har uppdraget hittills varit riktat till ett område. Framåt kommer projektet omfatta samtliga prioriterade områden.