Gå direkt till sidans innehåll

Barn i förskola

Indikator SE. 4. 1

Andel barn som är inskrivna i förskola är ett viktigt mått att följa då det har betydelse för barnets fortsatta utveckling i skolan. Utrikes födda barn och barn från familjer med låga inkomster är överrepresenterade bland dem som inte går i förskolan.

Andel barn 1-5 år inskrivna i förskola

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Större stad (ovägt medel)

2000

71

1

Större stad (ovägt medel)

2005

80

2

Större stad (ovägt medel)

2006

81

3

Större stad (ovägt medel)

2007

82

4

Större stad (ovägt medel)

2008

83

5

Större stad (ovägt medel)

2009

84

6

Större stad (ovägt medel)

2010

84

7

Större stad (ovägt medel)

2011

85

8

Större stad (ovägt medel)

2012

86

9

Större stad (ovägt medel)

2013

86

10

Större stad (ovägt medel)

2014

85

11

Större stad (ovägt medel)

2015

85

12

Större stad (ovägt medel)

2016

86

13

Större stad (ovägt medel)

2017

85

14

Större stad (ovägt medel)

2018

87

15

Större stad (ovägt medel)

2019

87

16

Större stad (ovägt medel)

2020

87

17

Större stad (ovägt medel)

2021

87

18

Större stad (ovägt medel)

2022

87

19

Större stad (ovägt medel)

2023

88

Datakälla: Skolverket och SCB via Kolada

Kommentar

Andel inskrivna barn i förskolan har ökat under åren, från 76 procent 2005 till 88 procent 2023. I en jämförelse med övriga R9-kommuner ligger Jönköping på sjätte plats.

Andelen inskrivna barn i förskolan bland de utrikes födda är lägre. Projektet Bättre språkutveckling i förskolan är en insats för att öka deltagandet i förskolan för barn med annat språk i hemmet än svenska. Där driver utbildningsförvaltningen i Jönköpings kommun uppsökande verksamhet, med målet att öka deltagandet i förskolan. Målgruppen är vårdnadshavare med barn mellan tre och fem år. På grund av pandemin har uppdraget hittills varit riktat till ett område. Framåt kommer projektet omfatta samtliga prioriterade områden.

Senast ändrad: 2024-05-29