Nyckeltalet beskriver det genomsnittliga utsläppet av växthusgaser som orsakas av kommunens livsmedelsinköp uttryckt som kg CO2-ekvivalenter per kg inköpt livsmedel. Nyckeltalet är inte beroende av den totala mängden livsmedel som köps, d.v.s. nyckeltalet är oberoende av att kommunen växer.
Mål 155. Livsmedel - specifik klimatpåverkan
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (kg CO2-ekv/kg livsmedel) |
---|---|---|---|
0 |
Totalt |
2015 |
2,2 |
1 |
Totalt |
2016 |
2,2 |
2 |
Totalt |
2017 |
2,2 |
3 |
Totalt |
2018 |
2,1 |
4 |
Totalt |
2019 |
2,1 |
5 |
Totalt |
2020 |
2,1 |
6 |
Totalt |
2021 |
2,0 |
7 |
Totalt |
2022 |
2,0 |
8 |
Totalt |
2023 |
1,9 |
9 |
Kött |
2015 |
10,7 |
10 |
Kött |
2016 |
10,7 |
11 |
Kött |
2017 |
10,5 |
12 |
Kött |
2018 |
10,2 |
13 |
Kött |
2019 |
10,2 |
14 |
Kött |
2020 |
10,2 |
15 |
Kött |
2021 |
9,6 |
16 |
Kött |
2022 |
9,2 |
17 |
Kött |
2023 |
8,4 |
18 |
Mejeriprodukter |
2015 |
1,8 |
19 |
Mejeriprodukter |
2016 |
1,8 |
20 |
Mejeriprodukter |
2017 |
1,8 |
21 |
Mejeriprodukter |
2018 |
1,8 |
22 |
Mejeriprodukter |
2019 |
1,9 |
23 |
Mejeriprodukter |
2020 |
1,5 |
24 |
Mejeriprodukter |
2021 |
1,5 |
25 |
Mejeriprodukter |
2022 |
1,5 |
26 |
Mejeriprodukter |
2023 |
1,5 |
27 |
Fisk och skaldjur |
2015 |
2,7 |
28 |
Fisk och skaldjur |
2016 |
2,9 |
29 |
Fisk och skaldjur |
2017 |
2,9 |
30 |
Fisk och skaldjur |
2018 |
2,9 |
31 |
Fisk och skaldjur |
2019 |
3,0 |
32 |
Fisk och skaldjur |
2020 |
4,4 |
33 |
Fisk och skaldjur |
2021 |
4,5 |
34 |
Fisk och skaldjur |
2022 |
4,5 |
35 |
Fisk och skaldjur |
2023 |
3,8 |
36 |
Grönsaker, rotfrukter och svamp |
2015 |
0,5 |
37 |
Grönsaker, rotfrukter och svamp |
2016 |
0,6 |
38 |
Grönsaker, rotfrukter och svamp |
2017 |
0,6 |
39 |
Grönsaker, rotfrukter och svamp |
2018 |
0,5 |
40 |
Grönsaker, rotfrukter och svamp |
2019 |
0,5 |
41 |
Grönsaker, rotfrukter och svamp |
2020 |
0,5 |
42 |
Grönsaker, rotfrukter och svamp |
2021 |
0,4 |
43 |
Grönsaker, rotfrukter och svamp |
2022 |
0,5 |
44 |
Grönsaker, rotfrukter och svamp |
2023 |
0,4 |
45 |
Spannmål och spannmålsprodukter |
2015 |
1,1 |
46 |
Spannmål och spannmålsprodukter |
2016 |
1,1 |
47 |
Spannmål och spannmålsprodukter |
2017 |
1,1 |
48 |
Spannmål och spannmålsprodukter |
2018 |
1,0 |
49 |
Spannmål och spannmålsprodukter |
2019 |
1,0 |
50 |
Spannmål och spannmålsprodukter |
2020 |
1,0 |
51 |
Spannmål och spannmålsprodukter |
2021 |
1,0 |
52 |
Spannmål och spannmålsprodukter |
2022 |
1,0 |
53 |
Spannmål och spannmålsprodukter |
2023 |
1,0 |
54 |
Övrigt |
2015 |
1,1 |
55 |
Övrigt |
2016 |
1,1 |
56 |
Övrigt |
2017 |
1,2 |
57 |
Övrigt |
2018 |
1,2 |
58 |
Övrigt |
2019 |
1,2 |
59 |
Övrigt |
2020 |
9,0 |
60 |
Övrigt |
2021 |
8,8 |
61 |
Övrigt |
2022 |
8,9 |
62 |
Övrigt |
2023 |
8,7 |
Kommentar
Det är svårt att göra riktiga beräkningar av detta slag. Nyckeltalet baseras på tillgänglig beräkningsmetod i det livsmedelsprogram som används för uppföljning av kommunens avrop av livsmedel. Dessa beräkningar förbättras löpande av programleverantören.